×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش سفیر کرمان به نقل از ایرنا نعمت الله مددی افزود: برداشت گیاهان دارویی به اندازه مصارف خانگی و بین سه تا پنج كیلوگرم مانعی ندارد اما جمع آوری، حمل و نقل و دپو كردن هر گونه گیاه دارویی بدون داشتن مجوز و هماهنگی با این اداره كل، خلاف قانون است و یگان حفاظت استان و نیروی انتظامی با این گونه افراد برخورد می كنند.

وی با بیان اینكه استان كرمان از نظر تنوع و میزان گیاهان دارویی جزو استان های برتر كشور است، خاطرنشان كرد: تعداد 386 گونه گیاهی در سطح استان شناسایی شده است كه نزدیك به هفت گونه آن از جمله انغوزه شیرین، زیره سیاه و آویشن به عنوان گونه گیاهی شاخص استان مشهور هستند.

وی اظهار كرد: دو و نیم میلیون هكتار از اراضی استان كرمان از عرصه هایی هستند كه دارای ظرفیت رویش و برداشت گیاهان دارویی می باشند.

مددی گفت: نقشه افق 1404 گیاهان دارویی استان طراحی شده است كه بتوان در آن سال سطح تولید و بهره برداری عرصه ها را با همكاری مردم به 18 هزار و 460 هكتار برسانیم.

وی اضافه كرد: امسال 24 فقره طرح بهره برداری از گیاهان دارویی با همكاری كارشناسان نظام مهندسی تهیه شده و مراحل نهایی آن در حال رسیدگی است كه با مدیریت منسجم استانی برداشت در آینده ای نزدیك آغاز می شود.

مسوول اداره بهره برداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان تصریح كرد: برداشت بی محابا و بی حد و حصر، منجر به انقراض گونه های گیاهی خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه احیای عرصه ها یك اصل مهم و ضروری در تداوم حیات گونه های گیاهی می باشد، گفت: در سال های 92 و 93 نزدیك به 26 تن گیاه انغوزه از هزار و 997 هكتار برداشت شد و در كنار آن بیش از چهار هزار هكتار از عرصه ها احیا شدند.

مددی افزود: نزدیك به پنج هزار هكتار رویشگاه آویشن در سطح شهرستان ریگان و ارتفاعات آن موجود است كه در سال گذشته هفت هزار و 500 كیلوگرم در قالب پروژه RFDL برداشت و به مناطق مختلف استان صادر شد.

آلاله، آویشن، انغوزه، كلپوره، كرفس كوهی، زیره و ریشه شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی در شهرستان كرمان می باشند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true