×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

 ایرنا – رییس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گفت: پنج مرکز رشد در این شهرستان وجود دارد؛ در این مراکز، ۸۵ شرکت فناور ایجاد و مستقر شده که از این تعداد ۱۰ شرکت دانش بنیان هستند.

رضا رنجبر کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۸۵ مورد شرکت های فناور رفسنجان ۶۰ شرکت فناور در دانشگاه ولیعصر (عج) و بقیه نیز در دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد اسلامی و پژوهشکده پسته این شهرستان ایجاد شده است.

وی بیان کرد: انتظار می رود آمار شرکت های فناور رفسنجان به بالای ۱۶۰ شرکت برسد و تعداد ۱۰ شرکت دانش بنیان این شهرستان نیز به بیش از ۲۰ مورد ارتقا یابد.

رنجبر کریمی با اشاره به اینکه بیشتر شرکت های فناور و مراکز رشد مستقر در دانشگاه ولیعصر (عج) در زمینه های کشاورزی، فنی و مهندسی، تولید مواد ضدعفونی کننده آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند افزود: این شرکت ها به تولید محصولات مورد نیاز حوزه کشاورزی بر اساس علم دانش بنیان از جمله نهاده های کشاورزی، کود و سموم شیمیایی مشغول هستند.

مقابله با کرونا در شرکت های دانش‌بنیان‌ رفسنجان

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع بحران کرونا سه شرکت در این دانشگاه در حوزه تولید ماسک، ژل ضدعفونی کننده و الکل آن هم بر پایه علم دانش بنیان ورود کردند به طوری که با تولید انبوه هم این شهرستان از نظر تولید به خودکفایی و بی نیازی رسید و هم مازاد تولید این محصولات به سراسر کشور ارسال می شود.

رییس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با بیان اینکه در تحقق شعار سال فعالیت اصلی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است گفت: برای ثبت محصول و ایجاد شرکت دانش بنیان نیاز به زیرساخت ها و مقدماتی است تا محصول دانش بنیان به ثبت برسد و به دنبال آن شرکت دانش بنیان و تولید انبوه راه اندازی شود.

وی ارتباط قوی دانشگاه و صنعت را مورد تأکید قرار داد و افزود: علوم دانشگاهی اگر در صنایع، کاربردی شوند می توان به ثروت رسید، اگر دانشگاه و صنعت در کنار هم حرکت نکنند به یقین هر دو به قهقرا خواهند رفت و علمی که در دانشگاه تولید می شود علمی نافع نخواهد بود.

رنجبرکریمی اظهار داشت: تولیدی که در صنعت انجام می شود مبتنی بر علم روز و همراه با نوآوری نیست لذا دارای بهره وری و کیفیت لازم و بازار مناسب نیز نیست؛ بنابراین محققین و صنعتگران باید در دانشگاه ها و صنایع حضوری فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین تسهیل روند ثبت یک محصول در شرکت های دانش بنیان و رفع ابهام های قانونی در این زمینه باید فراهم شود و نیز اگر به طور پیش فرض کارگاه ها و سوله های کوچک به همراه تجهیزات ضروری ایجاد شود محقق بدون دغدغه می تواند مراحل تبدیل شدن ایده به محصول را طی کند.

وی با بیان اینکه هدایت تحقیقات و مقالات دانشگاهی باید بر مبنای مزیت های نسبی شهرستان، استان و کشور آن هم با محوریت حل مسئله باشد گفت: کار دیگری که دانشگاه ها می توانند داشته باشند بازتعریف سرفصل های دروس دانشگاهی با رویکرد مهارت افزایی و حل مسئله است.

رنجبر کریمی تصریح کرد: دانشگاه ها باید بانک اطلاعاتی از فارغ التحصیلان توانمند غیرشاغل و نیزبانک اطلاعاتی از ایده ها و نیازها را تشکیل دهند و از پتانسیل نخبگان در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان بهره گیری شود.

وی ادامه داد: همچنین تسهیل روند ثبت یک محصول در شرکت های دانش بنیان و رفع گیرها و ابهام های قانونی در این زمینه باید فراهم شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، راه اندازی کارخانه ساخت و تکنولوژی مجهز به ابزارآلات لازم و فضای مناسب را گام مهمی در راستای تولید ایده به فناوری و  ایجاد شرکت های دانش بنیان دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت صنایع مهم این خواسته محقق شود.

وی در اقدام دیگر در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ گفت: حمایت مردم از طریق خرید محصولات دانش بنیان نقش بزرگی در دلگرم کردن مجاهدان عرصه فناوری خواهد داشت؛ مسلماً معرفی اثرگذار محصولات دانش بنیان توسط رسانه ها می تواند لشکر انبوه توده مردم در حمایت از شرکت های دانش بنیان برانگیزد.

رنجبر کریمی با اشاره به اینکه شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری دو دسته مسئولان و مردم را شامل می شود ادامه داد: مهمترین دسته مسئولان هستند آن ها با حمایت ها و تسهیل گری ها می توانند زمینه ایجاد اقتصاد دانش بنیان را ایجاد کنند.

وی افزود: همچنین دسته دوم هم مردم هستند که می توانند با حمایت از کالاهای دانش بنیان و خرید این کالا ها به تحقق شعار سال کمک کنند.

رییس دانشگاه رفسنجان در ادامه به صادرات محصولات دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل رشد اقتصاد، صادرات محصولات دانش بنیان است که با فعال تر کردن دیپلماسی اقتصادی و جلب بازار ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه و نیز با تهاتر اقتصادی می توان به بلوغ و فربه شدن شرکت های دانش بنیان در سطح بین الملل کمک شایانی کرد.

وی برپایی نمایشگاه های داخلی و بین المللی از محصولات دانش بنیان را راهی موثر در شناساندن و معرفی محصولات در دنیا دانست.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

true
true
true
true

true