×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی با بیان اینکه سفر آیت الله رییسی به جاکارتا جایگاه سیاسی دو کشور مسلمان را در منطقه و آسیا ارتقاء خواهد داد، گفت: سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و تجاری و حوزه انرژی محور اصلی گفتمان و تفاهم نامه‌های دولتمردان دو کشور است.

محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با  ایرنا درباره سفر رییس جمهور به اندونزی گفت: اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان جهان است که ارتباطات با این کشور تاثیر فراوانی در ارتقاء سازمان جنبش عدم تعهد و بهبود روابط با کشورهای شرق آسیا خواهد داشت و دو کشور ظرفیت و پتانسیل بسیاری بالایی در حوزه های تجاری و اقتصادی دارند.

رییس گروه دوستی ایران و اندونزی با تاکید بر اینکه سفر رییس جمهور به جاکارتا، دستاوردهای زیادی خواهد داشت، افزود: این سفر در ارتقاء حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی تعیین کننده است. چرا که به عنوان نمونه اندونزی در تولید کاغذ جایگاه ارزنده‌ای دارد و می توان بمنظور حمایت از صنعت نشر و چاپ، تفاهمات خوبی با اندونزی داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: در بخش سیاست خارجی، اندونزی به عنوان پر جمعیت ترین کشور مسلمان نگاه ویژه‌ای به آزادی قدس و حمایت از ملت فلسطین دارد که در این زمینه و مسائل حقوق بشری هم هر دو کشور اقدامات مشترکی را به سرانجام خواهند رساند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اشتراکت دو کشور در حوزه صنایع عنوان کرد: بخشی از مواد اولیه صنایع ما در کشور اندوزی تولید می‌شود که در قبال دریافت این مواد، ایران می‌تواند کادر مهندس و متخصص خود را برای برخی از صنایع به این کشور اعزام کند.

وی با تاکید بر اینکه سفر آیت الله رییسی به اندونزی موفقیت آمیز خواهد بود، خاطرنشان کرد: قطعا دولتمردان اندونزی به افزایش ارتباطات با ایران تاکید دارند چرا که آنها به خوبی می‌دانند ایران اسلامی در خاورمیانه و غرب آسیا، نقش پررنگی دارد و به جایگاه ایران برای حل مسائل منطقه واقف هستند.

توسعه روابط علمی و فناوری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های بالای علمی و فناوری دو کشور، یکی از سیاست های بلند مدت در روابط بین دو کشور را ایجاد و توسعه روابط علمی و فناوری بین دو کشور عنوان داشت و از پیشنهاد برگزاری دوره های آموزشی مطالعات ایران و اندونزی در دانشگاه های دو کشور خبر داد. تبادلات محصولات و خدمات فناوری دیگر پیشنهادی وزیر علوم دولت نهم برای توسعه روابط بین دو کشور بود، زاهدی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها از جمله انرژی، صنایع و کشاورزی دو کشور صاحب تجربیات ارزنده ای هستند، بر لزوم همکاری و مشارکت شرکت های دانش بنیان دو کشور تاکید کرد.

 آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، یکم خرداد در صدر هیأتی بلندپایه عازم جاکارتا شد.

دیدار دوجانبه با «جودو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی خواهد بود.

رییس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌گو خواهد کرد.

نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتاست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true