×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش سفیر کرمان – در جریان سفر حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور به مشهد مقدس که در بازگشت از سفر قرقیزستان و شرکت در اجلاس شانگهای صورت گرفت حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی قرآنی نفیس به رئیس جمهور اهدا کرد.

این قرآن نسخه چاپ شده و بازسازی شده از نسخه قدیمی و معتبر قرآن با خط بایسنقری است که کتابت آن به عصر سلجوقیان باز می‌گردد و هم‌اکنون در گنجینه قرآن آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.

این قرآن با همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی آماده و به چاپ رسیده است که بزرگترین قرآن خطی جهان و با خط محقق است که در ابعاد ۱۷۷ درصد و یک سانتی‌متر نگارش شده است.

در مشخصات دقیق این مصحف در موزه آستان قدس رضوی آمده است: مشخصات این قرآن؛ طول هر صفحه ۱۸۰ سانتی‌متر، عرض ۱۰۵، اندازه متن ۱۵۹ در ۹۶، ارتفاع خط ۱۲ تا ۱۳ سانتی‌متر و دانگ قلم حداکثر ۴ سانتی‌متر.

بایسنقر، غیاث‌الدین پسر شاهرخ و از نوادگان تیمور لنگ است که مشهور به سلطان بایسنقر بهادرخان یا معزالدین، شاهزاده تیموری معروف است که به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی مغولی مسلط و شهرت او در زمینه خوشنویسی بود.

جیمز بیلی فریز، سیاح انگلیسی، در سفرنامه خراسان خود نگارش قرآن را به شاهزاده بایسنقر میرزا نسبت می‌دهد و می‌نویسد: «در برگشت از سواری، برای دیدن امامزاده‌ای رفتم. تنها مکان قدیمی در قوچان که به هیچ وجه مورد توجه نبوده است، مگر به یک علت. در اینجا بعضی از برگ‌های متعلق به یک قرآن عظیم وجود دارد که شاید در دنیا بی‌نظیر است با اینکه با روش خیلی بی‌ملاحظه‌ای حفظ شده است. این قرآن به وسیله بایسنقر میرزا، پسر شاهرخ و نوه تیمور بزرگ، نوشته شده و توسط وی برروی قبر فاتح بزرگ در سمرقند گذاشته شده است.»

در سفرنامه ناصرالدین شاه به خراسان در سال ۱۳۰۰ هجری قمری نیز چنین آمده؛ «…در اینجا قرآنی به خط بایسنقر که صفحات بزرگ دارد دیده شد، قدری تماشا کرده پایین آمدیم…».

نسخه بازآفرینی شده این مصحف‌شریف از سوی حجت‌الاسلام مروی به حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور اهدا شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true