×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را نیازمند همکاری افراد و فرهنگسازی در جامعه عنوان کرد و گفت: به طور قطع دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند حقوق افراد دارای معلولیت را اجرایی کنند بلکه این مهم با حضور شهروندان و اصحاب رسانه تحقق می‌یابد.

به گزارش ایرنا عباس صادق زاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی معلولان با گرامیداشت این روز افزود: شعار امسال روز جهانی معلولان “ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت ” است و به دلیل شرایط کرونا برنامههای این هفته نسبت به سال‌های گذشته متفاوت و به صورت مجازی برگزار می شود.

وی با تأکید بررعایت حقوق افراد دارای معلولیت توسط مردم و دولت گفت: اگر همه مردم و سازمان ها و نهادها وظایف خود را به نسبت به حقوق معلولان در جامعه انجام دهند بسیاری از مشکلات آنان برطرف می شود که این مهم نیازند فرهنگسازی است.

توسعه فرهنگ و توجه به حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت

مدیرکل بهزیستی استان کرمان توسعه فرهنگ و توجه به حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت را یکی از سیاست های سازمان بهزیستی عنوان و تصریح کرد: این سیاست در سالهای گذشته نیز پیگیری می‌شد اما در سالجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا باید پررنگ تر دنبال شود و تلاش کنیم این فرهنگ در جامعه تحقق یابد.

صادق زاده با بیان اینکه توسعه زیرساختها و تدوین قوانین با رفع کمبودها در این زمینه توسط دولت پیگیری و اجرایی می‌شود، گفت: خوشبختانه شاهد تدوین حقوق معلولان از سوی دولت و مجلس بوده‌ایم اما این قانون نیازمند توجه همگانی است تا تحقق یابد و امیدواریم با توسعه فرهنگ و زیرساخت ها این قوانین محقق شود.

وی با با قدرردانی از اصناف و شهروندانی که توجه به حقوق معلولان دارند خاطرنشان کرد: اما هنوز جامعه ما نیازمند رعایت حقوق این افراد در جامعه است و وظیفه همه افراد جامعه، دستگاه های اجرایی، متولیان و مسئولان است که زمینه حضور معلولان را در جامعه ایجاد کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه اقدامات مطلوبی در حوزه معلولان در استان انجام گرفته اما هنوز گام های زیادی در این زمینه برای تحقق نیازهای آنان وجود دارد افزود: برای حضور بدون مانع و راحت معلولان موانع  زیادی وجود دارد که این مهم با توسعه فرهنگ سازی محقق می‌شود.

صادق‌زاده با بیان اینکه افراد دارای معلولیت را باید در جامعه به عنوان یک شهروند بپذیریم بیان داشت:  نسبت به گذشته دیدگاه عموم جامعه نسبت به این افراد و احترام به حقوق آنان بهتر شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از همرایی و همدلی رسانه‌ها در حوزه مسائل اجتماعی در جامعه و آگاهی بخشی مردم نسبت به این مسائل قدردانی کرد و افزود: اصحاب رسانه می‌توانند در حوزه مطالبه و اجرای قوانین معلولان فرهنگ لازم را در جامعه  ایجاد کنند و مناسب سازی را برای افراد معلول را از مردم و دولت مطالبه کنند.

توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز به معلولان در جنوب و شرق کرمان 

صادق زاده توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز به معلولان را یکی از سیاست‌های دیگر سازمان بهزیستی عنوان کرد و ادامه داد: ما وظیفه داریم در شهرهای جنوبی و شرقی استان که دارای بیشترین معلولیت هستند خدمات تخصصی به معلولان را ارایه دهیم.

وی افزود: اداره کل بهزیستی استان کرمان در سال‌های گذشته به این رویکرد مهم توجه ویژه کرده است و با  توسعه کلینیک‌های توانبخشی در شرق و جنوب استان با کمک مردم، معین‌های اقتصادی و دولت خدمات تخصصی به معلولان در این مناطق ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نخستین گام رویکرد توسعه خدمات تخصصی در مناطق کم برخوردار در استان کرمان به نحو مطلوب انجام گرفته است تصریح کرد: بسیاری از ساختارهای دولتی این را کار قانونی نمی‌دانند اما به لحاظ نیاز این خطر را پذیرفته‌ایم و کلینیک‌های تخصصی را  ایحاد کردیم زیرا اگر به این مهم کم‌ توجهی شود؛ تشدید معلولیت‌ها  را در این مناطق به دنبال خواهیم داشت.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه برای گرامیداشت هفته معلولان نشست‌های مختلفی برگزار شده است خاطرنشان کرد: مکاتباتی با همه دستگاه‌های اداری استان انجام گرفته تا در  این هفته به حقوق معلولان بیشتر توجه شود.

وی با بیان اینکه تعاملات مطلوبی با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بخشداری‌ها انجام گرفته است زیرا در زمینه مناسب‌سازی برای افراد معلول در بخش های مختلف نقش دارند افزود: در این هفته می‌توانیم آگاهی‌سازی و مناسب سازی ها را توسعه دهیم و معلولانی که تاکنون به هر دلیلی شناسایی نشدند؛ دهیاری‌ها و بخشداری‌ها می‌توانند به بهزیستی اعلام کنند.

برگزاری جشنواره عکس و فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای ویژه افراد دارای معلولیت در کرمان 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از برگزاری جشنواره عکس و فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای ویژه افراد دارای معلولیت خبرداد و گفت: معلولان می‌توانند تا پایان آذرماه جاری عکس و فیلم‌های خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در بهزیستی استان کرمان ارسال کنند و آثار ارسالی در دی ماه داوری و در دهه فجر برگزیدگان اعلام می‌شوند .

وی افراد دارای معلولیت زیرچتر حمایت‌های قانونی، اشتغال افراد دارای معلولیت، فرصت‌ها و چالش‎های پیش رو، افراد دارای معلولیت و تحکیم نظام خانواده، رسانه و آگاه‌سازی جامعه پیرامون مسائل افراد دارای معلولیت، افراد  دارای معلولیت و مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه و همسویی دستگاه‌ها و عزم ملی در احیای حقوق افراد دارای معلولیت را از عناوین نامگذاری شده در این هفته عنوان کرد.

صادق‎زاده با بیان اینکه در ۱۲ آذرماه سال گذشته کمیته و شورای اجرای قانون معلولان که ماهیت کشوری داشت از استاندار وقت درخواست شد تا به صورت استانی برگزار شود که این امر انجام گرفت و این جلسات کمیته ادامه دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال گذشته در استان کرمان شورای ماده ۳۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در استان کرمان فعال و قوانین به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: نقایص در قانون جدید معلولان برطرف و قانون با ۳۲ ماده ابلاغ شده است و در این قانون وظایف دستگاه‎ها، مردم و صنوف در قبال معلولان مشخص است اما اجرای قانون به جز همت و اعتبار نیازمند فرهنگسازی است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای قانون معلولان برای دستگاه‌ها نیازمند اراده است و اگر در جایی دستگاهی، فردی و صنفی اراده ای برای کار داشته باشد؛ نیازمند به قانون هم نیست.

صادق زاده با بیان اینکه همه افراد جامعه در قبال حقوق سایر افراد جامعه مسئول هستند گفت: وظیفه افراد جامعه است که به حقوق افراد دارای معلول توجه ویژه کنند  و خوشبختانه مسئولیت اجتماعی جامعه و بنگاه‌های اقتصادی در استان کرمان نسبت به سایر استان‌ها نقش پررنگ تری در این زمینه  ایفا کردند و طی سال های گذشته مشارکت بسیار خوبی نسبت به تامین مسکن و جهیزیه این افراد داشته‌اند.

استان کرمان دارای ۵۳ هزار معلول شدید و خیلی شدید

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه براساس آمارسازمان بهداشت جهانی ۱۰ درصد افراد دچار معلولیت‌های خفیفت تا شدید هستند که حدود چهار تا ۵.۵ درصد افراد دارای معلولیت متوسط تا شدید هستند گفت: در استان کرمان۵۳  هزار نفر معلولیت متوسط و شدید وجود دارد که مستمربگیر هستند و ۲۰ هزار نفر دارای معلولیت خفیف که خدمت بگیر هستند.

وی با بیان اینکه طی نامه ای قوانین و تکالیف دستگاه‌های اجرایی برای معلولان ابلاغ شده است تصریح کرد: ما باید با برخی از دستگاه‌ها بجنگیم تا قوانین رو اجرا کنند و این خلا فرهنگ و رویکرد است نه قوانین .

صادق‌زاده با اشاره به اینکه چهارهزار و ۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در ۹۶ مرکز به صورت شبانه روزی در کرمان نگهداری می شود افزود: خوشبختانه به لطف خداوند و همکاران تاکنون این مراکز به سلامت مسیر کرونا را طی کردند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده در دوران کرونا برای معلولان گفت: آگاه‌سازی افراد به روش‎های مختلف برای پیشگیری از ویروس کرونا انجام گرفته و ملزومات بهداشتی در بین معلولان در چند نوبت و در حد توان توزیع شده است و همچنین از طریق فضای مجازی و دوربین ها با تمام مراکز ارتباط داریم تا از لحاظ رعایت بهداشتی مراقبت شوند .

وجود بیش از چهار هزار معلول ورزشکار در کرمان 

صادق زاده با بیان اینکه بیش از چهار هزار نفر از معلولان استان کرمان در حوزه های تخصصی و عمومی ورزش فعالیت دارند بیان داشت: خوشبختانه استان کرمان جایگاه خوبی را در ورزش دارد زیرا ورزش را صرفا به عنوان یک تفریح نمی دانیم و ورزش در ساختار بهزیستی توانمندسازی و توانبخشی است و مورد توجه قرار گرفته است .

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود؛ پنج نفر از استان کرمان در مسابقات المپیک و پارالمپیک حضور داشته باشند و ملزومات را در این حوزه را برا ی وزرشکاران فراهم کرده‌ایم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true