×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: محیط کسب و کار استان کرمان تا تابستان سال گذشته همگام با کشور بوده و وضعیت بهتری داشتیم اما از تابستان ۹۸ وضعیت خوبی نداریم.

دکتر”جعفر رودری” صبح امروز ۱۲ آذرماه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان اظهار کرد: متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی استان کرمان طی سال های ۹۰ تا ۹۸ میزان ۳.۹ درصد و کشور ۲.۱ درصد بوده و در واقع ۱.۸ درصد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی استان از کشور بیشتر بوده است.

وی افزود: اغلب سال ها روند نرخ رشد استان با کشور یکسان است به جزء برخی از سال ها که نرخ رشد نوسانی زیادی داریم و برخی سال ها مثبت و بعضا منفی بوده که نشان دهنده بی ثباتی روند رشد اقتصادی است.

رودری با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی استان کرمان در سال گذشته ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بوده، تصریح کرد: استان کرمان رتبه دهم را در اندازه اقتصاد در کشور دارد اما تولید سرانه ما نسبت به جمعیت پایین تر است.

وی بیان کرد: سهم کشاورزی و معدن در اقتصاد در استان کرمان نسبت به متوسط کشوری بیشتر است و همین امر موجب شده سهم بخش خدمات خیلی پایین تر باشد و نزدیک به ۱۸ درصد پایین تر از متوسط کشور قرار داریم و یکسری ظرفیت های خالی در این بخش داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: به ازای هر مترمکعب آب در اقتصاد استان ۱۴ هزار تومان تولید داریم در حالی که در کشور ۲۷ هزار تومان است و بهره وری آب در استان کرمان حدود یک دوم ملی است و دلیل آن بالا بودن سهم بخش کشاورزی است که توصیه راهبردی در مطالعات آمایش استان این است در بلندمدت باید سازگاری ایجاد کرد و صرفه جویی در مصرف داشته باشیم.

وی افزود: در بخش معدن و کشاورزی ظرفیت های آشکار شده داریم اما در بخش خدمات و موارد دیگر مزیت نداریم و این موارد در توسعه استان دیده شده است.

رودری با اشاره به اینکه جمعیت شاغل استان کرمان بیش از ۸۷۳ هزار نفر و جمعیت عرضه نیروی کار بیش از ۹۸۴ هزار نفر است، تصریح کرد: ۱۱۰ هزار و ۷۷۲ نفر جمعیت بیکار استان کرمان است که در همین راستا نرخ بیکاری استان کرمان در تابستان امسال ۱۱.۴ درصد بوده که این عدد در سطح ملی ۱۰.۶ درصد است.

وی با اشاره به اینکه آسیبی که در بازار کار نگران آن هستیم، کاهش نرخ فعالیت است گفت: کشاورزی سهم بیشتری در اشتغال استان کرمان دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه نرخ تورم استان کرمان طی روند بلندمدت، یک و نیم تا دو درصد نسبت به ملی پایین تر است بیان کرد: به طور متوسط سالیانه حدود ۲.۲ میلیارد دلار صادرات استان کرمان است که در نیمه نخست امسال ۷۵۳ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم و در این مدت واردات از حدود ۷۲۸ میلیون دلار در سال قبل به ۱۳۵ میلیون دلار کاهش داشته و تراز تجاری استان مثبت است.

رودری تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد واردات استان کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است و اگر این روند کاهش واردات طولانی شود، بخش سرمایه ای اقتصاد دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به درآمدهای مالیاتی استان و با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون هر سال مازاد درآمد مالیاتی داشته ایم، گفت: محیط کسب و کار استان کرمان تا تابستان سال گذشته همگام با کشور بوده و وضعیت بهتری داشتیم اما از تابستان ۹۸ وضعیت خوبی نداریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار کرد: غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین مالی بانک ها، فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه های اجرایی، عرضه کالا و محصولات قاچاق در بازار ایران و … از جمله مولفه های ارزیابی محیط کسب و کار در استان است.

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی نرخ رشد اقتصادی ۴ درصدی و ایجاد ۴۲ هزار فرصت شغلی در سال جاری در استان کرمان افزود: ۵۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان داریم که برای اجرای آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان و ۷۶۵ میلیون دلار منابع مالی در سال جاری نیاز داریم.

رودری با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری خارجی تقریبا عملکرد ما صفر است و عملا پروژه ای در این بخش نداریم، گفت: بخش زیادی از اقتصاد استان کرمان در ظرفیت های خالی، واحدهای راکد و تعطیل هستند و در صنایع کوچک یک شکاف عمیقی وجود دارد و لازم است در این زمینه کار جدی صورت بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در پایان گفت: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سود خالص شرکت های بزرگ استان کرمان است که اگر این منابع وارد اقتصاد و سیستم بانکی استان شود، امکان تسهیلات دهی و تامین منابع را فراهم می کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true