×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

ایسنا/کرمان رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: از لحاظ اقتصادی، انسانی، پدافندغیرعامل، اقتصاد مقاومتی و … راه اندازی پالایشگاه خون به نفع کشور خواهد بود اما نمی‌دانم چرا در اجرای این طرح کوتاهی هایی از سوی دولت صورت می پذیرد؟

“سیدمهدی طبیب‌زاده” در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت احداث پالایشگاه پلاسمای خون کرمان گفت: در جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی استان، موضوع روند احداث پالایشگاه پلاسمای خون کرمان مطرح شد و باتوجه به اینکه این پروژه از زمان کلنگ زنی آن یعنی سال ۹۵ تاکنون پیشرفت قابل قبولی نداشته است، مقرر شد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در نامه‌ای به مجری این طرح دلایل عدم اجرای طرح را خواستار شود تا اگر موانعی در استان و کشور در راستای عدم پیشرفت این پروژه وجود دارد، آنها را رفع کند در غیر این ‌صورت پروژه به سرمایه‌گذار دیگری واگذار شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که مسئولان این پروژه اعلام کرده‌اند افزود: مدت اعتبار پروانه این طرح برای سرمایه گذار فعلی که از سوی وزارت بهداشت صادر شده است رو به اتمام بوده که باید تمدید شود، همچنین با توجه به اینکه همه محصولات این کارخانه به مصرف داخلی حواهد رسید لذا درآمد ارزی نخواهد داشت و چون تسهیلات این طرح ارزی است و باید بازپرداخت تسهیلات آن نیز به صورت ارزی باشد بانک صنعت و معدن درخواست اطمینان از درآمد ارزی این کارخانه را دارد که این اتفاق نیز مستلزم این است که دولت اجازه صادرات برخی از تولیدات این کارخانه را بدهد تا بتواند تسهیلات ارزی خود را پرداخت کند.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: نامه‌ای که در همین راستا از سوی استانداری کرمان به دولت برای دریافت مجوز صادرات برخی از محصولات این کارخانه زده شده است، فعلا بدون پاسخ باقی مانده و این نامه با بروکراسی اداری مواجه شده است.

وی تحریم‌ها را مشکل بعدی در روند احداث کارخانه پلاسمای خون کرمان برشمرد و در ادامه این مشکل را قابل حل دانست و بیان کرد: مشکل و سوال اساسی بعدی این است که آیا این مجری انگیزه و توانایی اجرایی این طرح را دارد یا خیر؟ که در مجموع مقرر شد این چهار مشکل از مجری سوال شود و یک مهلت مشخص به آنها داده شود تا اگر اقدامی در راستای از سوی مجری صورت نگرفت، این پروژه به شرکت دیگری که متقاضی اجرای این پروژه بوده و آمادگی و توان مالی و تیم تکنولوژی لازم را نیز دارد، واگذار کنیم.

طبیب‌زاده افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی مجوزهای لازم برای اجرای پروژه پالایشگاه پلاسمای خون کرمان به نام مجری کنونی است، تا پایان دی‌ماه مهلت به این شرکت داده شده تا کار را انجام دهد در غیر این ‌صورت به سرمایه‌گذار جدید واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار جدیدی که اعلام آمادگی کرده است نیز ایرانی است، تصریح کرد: نیاز به مشارکت خارجی در اجرای این پروژه نداریم زیرا پروژه کارخانه پلاسمای خون، پروژه خیلی سنگینی نیست که نشود با منابع و تجهیزات داخلی آن را اجرا کرد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه در عدم اجرای این پروژه هم دولت و هم مجری توانمند عمل نکردند، اظهار کرد: تقریبا می توان عنوان کرد که در اجرای این پروژه از هر ناحیه‌ای کوتاهی صورت گرفت. راه اندازی پالایشگاه پلاسما یک پروژه اساسی از جنبه های مختلف برای کشور است و شاید در این شرایط کرونایی اجرای این پروژه می‌توانست کمک شایانی به اتفاقات ناشی از این بیماری کند زیرا محصولات این پالایشگاه نیاز همیشگی کشور بوده و هر ساله ارز زیادی از این بابت از کشور خارج می‌شود.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه اگر دشمنان بخواهند اقدامی علیه کشور صورت دهند، می‌توانند از طریق فرآورده‌های خونی وارداتی کارهای توطئه ای خود را انجام دهند که تهدیدی برای کشور است، خاطر نشان کرد: از لحاظ اقتصادی، انسانی، پدافندغیرعامل، اقتصاد مقاومتی و … راه اندازی چنین پالایشگاهی به نفع کشور خواهد بود اما نمی‌دانم چرا در اجرای این طرح کوتاهی هایی از سوی دولت صورت می پذیرد

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true