×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

کرمان – استاندار کرمان از احتمال انتصاب فرماندار زن در استان کرمان خبر داد و گفت: زنان بخش مؤثر جامعه هستند و نباید برای آنها سهم تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زینی وند چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دهه فجر سال جاری در حوزه عمرانی بالغ بر ۲۸۸ طرح ملی و استانی با اعتبار ۳۴۹ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: بالغ بر ۹۰ طرح بخش خصوصی با اعتبار ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهیم داشت که برای ۴ هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این مطلب که برای توسعه استان کرمان باید از دو وجه به آن نگاه کرد که یکی نقش استانی و دیگری فرا استانی است، عنوان کرد: در زمینه فرا استانی؛ کرمان در حوزه فولاد و شرکت‌های بزرگ، در دنیا و خاورمیانه صاحب نام است. بالغ بر ۱۱ درصد سرمایه کشور در اختیار استان کرمان است در نتیجه دانش و سرمایه لازم باید به استان بیاید و برای چنین سطحی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

توسعه نامتوازن در استان کرمان

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ظرفیت فرا استانی کرمان، نباید موجب غفلت رفاه و آسایش مردم سراسر استان شود، عنوان کرد: در درون استان شاهد توسعه نامتوزان هستیم لذا در این زمینه باید تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که در سند آمایش توسعه استان، حوزه‌های مختلف تعریف شده است، اظهار داشت: در چشم انداز توسعه، استان نیازمند زیرساخت‌های لازم هستیم.

زینی وند ادامه داد: در برخی حوزه‌ها زیرساخت‌های لازم را نداریم به عنوان مثال میانگین مصرف برق صنعتی استان‌های همجوار بالغ بر ۴۰ درصد است و استان کرمان زیر ۴۰ درصد است لذا تناسب لازم با زیرساخت‌ها را نداریم. در این زمینه کارگروهی تشکیل دادیم که بر این اساس متناسب با چشم انداز تعریف شده، به دنبال ایجاد ظرفیت برق صنعتی در استان هستیم.

تشریح پروژه‌های انتقال آب به استان کرمان

زینی وند با اشاره به اینکه در حوزه آبی وضعیت خوبی نداریم و دارای تنش آبی هستیم، ابراز داشت: آب مصرفی ما از آب‌های زیرزمینی است و بیش از حد در حال برداشت آب زیرزمینی هستیم.

وی گفت: انتظار داریم مردم کمک کنند که بتوانیم این وضعیت را کنترل کنیم و در این زمینه ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان را داشتیم که یک افتخار برای کشور است. خط دوم این پروژه کلنگ زنی می‌شود و در بازه زمانی کوتاه آب زیادی را به استان خواهیم آورد.

استاندار کرمان بیان کرد: برای هفت شهرستان جنوبی به دنبال انتقال آب از دریای عمان هستیم که در این زمینه به دنبال سرمایه گذار هستیم در نتیجه تا ۸ سال آینده برای گسترش صنعت در حوزه آب می‌توانیم به حالت پایدار برسیم.

وی افزود: در زمینه گاز وزیر نفت مطرح کرد که کرمان در چشم انداز توسعه مشکل گاز نخواهد داشت.

وی با بیان این مطلب که استان کرمان درحال تولید ثروت خوبی است اما بخش عمده‌ای از سرمایه استان یا مغفول مانده یا با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند، ابراز داشت: در زمینه صنعت و معدن بخش کوچکی در استان اکتشاف شده است و در منطقه جنوب نیز در زمینه صنعت و معدن ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که با مس سرچشمه برابری می‌کند.

مشاغل کوچک و خرد وضعیت خوبی در استان ندارد

زینی وند با اشاره به اینکه مشاغل کوچک و خرد وضعیت خوبی در استان ندارد و در کشاورزی نیز فعالیت به صورت سنتی است که سود آن به جیب دلالان می‌رود، تصریح کرد: در حوزه خدمات، استان‌های همجوار بالا ی ۵۰ درصد سهم اشتغال دارند در حالی که سهم استان کرمان ۳۷ درصد است که جای کار بیشتری دارد همچنین بخش گردشگری نیز مغفول مانده است.

وی گفت: در کشور مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز تشکیل شده است به این معنا که گردشگران در این سه استان حضور پیدا می‌کنند درحالی که باید این مثلث تبدیل به مربع شود.

زینی وند ادامه داد: با کمترین زمان ممکن اگر بخش خصوصی تصمیم به سرمایه گذاری داشته باشد، ما بستر را فراهم می‌کنیم و هیچ اداره‌ای حق ندارد سرمایه گذار را معطل کند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید فعال شوند و دراین صورت تا ۶ سال آینده، استان می‌تواند مهاجر پذیر باشد، اظهار کرد: توجه به صنایع بزرگ نباید ما را از صنایع خرد مغفول کند و این گفتمان نیز باید در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان این مطلب که کرمان از نظر ظرفیت‌ها و تولید ثروت جزو استان‌های رده اول است اما در درون استان توسعه نامتوازن را شاهد هستیم، افزود: برای مرتفع کردن این مشکل باید نگاه استانی داشتیم البته مسئولین شهرستانی و نمایندگان باید برای حوزه استحفاظی تلاش کنند اما استاندار باید تمام استان را ببیند.

زینی وند گفت: در توزیع اعتبارات باید تبعیض مثبت داشت و دیگران را باید در این سمت سوق داد تا شاهد ایجاد توازن در استان باشیم.

برای زنان نباید سهم تعیین کرد

استاندار کرمان عنوان کرد: زنان بخش مؤثر جامعه هستند برای زنان نباید سهم تعیین کرد و حتی اگر زنان بتوانند ۶۰ درصد مسئولیت‌های استان‌ها را پوشش بدهند، امکانش وجود دارد.

وی گفت: در این مدت زمان کوتاهی که در حال فعالیت در استان کرمان هستیم، بخشی از مسئولیت‌ها را به زنان واگذار کرده‌ام، حتی در وقت کوتاهی که مانده است ممکن است که فرماندار زن هم بگذارم.

وی با بیان این مطلب که در محصولات کشاورزی تمرکز بر صادرات است، ابراز داشت: در حوزه سرمازدگی همه کارها انجام شده است، ۳ هزار میلیارد تومان خسارات محصولات کشاورزی بوده است که در حوزه بیمه و استمهال وام‌ها برنامه‌هایی دیده شده است.

وی گفت: برای محصولات کشاورزی باید برنامه‌های دیگری هم داشت تا سهم بیشتری از کشاورزی به خود کشاورزان برگشت داده شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true