×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
false

کرمان – ایرنا – رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ برای این استان هدف گذاری شده که برای تحقق این مهم به ۹۱ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر رودری روز دوشنبه در نشست خبری ضمن تبریک روز قلم به صاحبان این روز؛ ضمن تشریح راهکارهای تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی در استان کرمان افزود: تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده لذا بخشی از فرایندهای این رشد اقتصادی در سطح ملی و بخشی در استان، پیگیری می شود.

وی اظهار داشت: الگوی تامین مالی برای این رشد اقتصادی اکنون تعیین شده که بیش از ۱۳ درصد از اعتبارات توسط دولت و مابقی بخش غیردولتی تامین می شود که بانک ها، شرکت های بزرگ و بازار سرمایه در این حوزه نقش دارند.

وی با اشاره بر ضرورت استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی برای تحقق رشد اقتصادی گفت: استان کرمان اکنون نه تنها هیچ طرح مصوبی در صندوق توسعه ملی ندارد بلکه کمتر از این ظرفیت بهره برده لذا به تاکید استاندار کرمان با محوریت اداره کل اقتصاد دارایی، اجرای این پروژه ها احصا می شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: پروژه های صندوق توسعه ملی باید صادرات محور و بزرگ باشند و مسیر اجرای آن طرح ها پیگیری می شود.

وی ابراز داشت: سرمایه گذاری خارجی ابعاد خوبی در استان کرمان دارد اما طی ۲ سال گذشته شرایط مطلوبی در این حوزه نداشتیم زیرا بخشی از حل مساله مربوط به جذب سرمایه خارجی و ملی است که دولت آن را دنبال می کند و بخشی نیز اقدامات استانی می خواهد که در شورای توسعه استان مصوب شده و در قالب برنامه، پیگیری می‌شود.

رودری با اشاره به میزان فرار سرمایه از کرمان در طرح آمایش و برآوردها افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه از این استان داریم که با بهبود فضای کسب و کار و ایجاد زیرساخت های لازم پیگیری می شود و امکان استفاده از این ظرفیت در استان وجود دارد تا زمینه تامین ۹۱ هزار میلیارد تومان مورد نیاز از این محل محقق شود.

وی تاکید کرد: اجرای ۲۱۳ پروژه اقتصادی استان کرمان به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و پیش بینی در این حوزه ایجاد ۱۰ هزار فرصت جدید شغلی است.

رودری افزود: پروژه های معین های اقتصادی در حوزه صنعت و معدن ۸۰ درصد ارزش افزوده استان کرمان را در برمی گیرد و معین ها از منظر تاثیرگذاری در اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت هستند و همچنین نقش پشتیبان و هلدینگ برای تکمیل زنجیره تولید در استان ایفا می کنند که هشت برنامه اجرایی در این حوزه استان داریم.

نقش سازمان مدیریت در اقتصاد کرمان

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت برنامه ریزی استان کرمان به صورت فرابخشی ایفای نقش می کند و تدوین و تنظیم برنامه های توسعه در مقاطع میان، کوتاه و بلند مدت از برنامه های این سازمان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: یکی دیگر از وظایف سازمانی مدیریت و برنامه ریزی، نظارت بر اجرای این برنامه‌ها است و تدوین برنامه با مشارکت ارکان مختلف استان تنظیم می شود و بخش دولتی و خصوصی در اجرای آن مشارکت دارد.

وی ادامه داد: مهمترین سند بلندمدت ما همان اسناد آمایش سرزمینی است که راهبردهای بلندمدت توسعه و بخشی در آن تعیین شده و جهت گیری کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری دارد.

وی افزود: برنامه میان مدت نیز به صورت پنج ساله تعریف شده و اکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار داریم لذا سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی تدوین آن را آغاز کرده و نظام نامه و دستورالعمل آن مشخص شده است.

رودری با اشاره به برنامه یک ساله ۱۴۰۰ و بحث بودجه گفت: در سال گذشته ۱۲ جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی در استان کرمان داشتیم که ۳۸۲ مصوبه داشت و ۱۰ سند توسعه ای در آن مصوب شد.

وی یادآور شد: همچنین مصوباتی برای نظارت بر برنامه های بودجه و توسعه استان، راههای جذب منابع، مشارکت بخش غیر دولتی و کاهش عدم تعادل های منطقه ای و سیاست های رفع جذب سرمایه گذاری داشتیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: همچنین نشست های شورا و ۴۱ جلسه کارگروه های زیرمجموعه در مجموع ۷۲۴ مصوبه داشته است.

وی ابراز داشت: طرح آمایش های سرزمینی از سال ۹۹ آغاز شد و پس از استقرار دولت سیزدهم، موضوع بازنگری و تطبیق آمایش استان کرمان با ملی در دستور کار قرار گرفت و بازنگری ها در این حوزه انجام گرفت و اکنون سندی قابل اتکا و لازم الاجرا را داریم.

وی با اشاره به الزام و تکلیف به اجرای سیاست ها و راهبردهای سند آمایش سرزمینی گفت: الزام قانونی و تکلیفی در این حوزه برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

رشد اقتصادی شهرستان های کرمان احصا می شود

رودری اضافه کرد: امسال برای نخستین بار با همکاری مرکز آمار ایران محاسبات میزان ارزش افزوده و رشد اقتصادی شهرستان ها رصد می شود که دستاوردی مهم است.

وی افزود: مناطق دارای فرونشست، مناطق در خطر زلزله، گسل ها و زون‌های آب تعیین و به دستگاه ها ابلاغ شده و دستگاه ها مکلفند ملاحضات را در راستای اجرای پروژه های اجرایی مورد توجه قرار دهند که در طرح های بزرگ عمرانی باید به صورت الزام آور رجوع شود، پروژه های عمرانی و ساخت مسکن باید این طرح را به صورت بالا دست داشته باشند.

۱۰۰ درصد هدف گذاری رشد اقتصادی کرمان محقق شد

رودری گفت: سال گذشته چهار درصد رشد اقتصادی برای کرمان تعیین کردیم و هدف‌گذاری این استان به صورت ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی معدن ۱۱.۴ درصد، صنعت ۱.۳ درصد که این حوزه در سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته، حمل و نقل انبار داری ۱۷.۴ درصد، گردشگری، هتلداری و رستوران ها ۱۴۹ درصد رشد یافته است.

تاثیر سیاست های ثبات زای دولت بر اقتصاد کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: سیاست های ثبات زا در عرصه ملی با آغاز فعالیت دولت مورد تاکید واقع شد که تاثیرات زیادی بر اقتصاد استان کرمان داشته که سبب تحقق رشد اقتصادی استان شد.

وی بیان کرد: نرح رشد مشارکت اقتصادی استان کرمان در سال گذشته هفت دهم واحد افزایش یافت و ۱۷ هزار نفر عمدتا بانوان جویای کار با بهبود شرایط وارد بازار کار شدند و رشد این حوزه از ۱۱ به ۱۳ درصد ارتقا یافت.

کرمان پنجمین استان اشتغالزای کشور شد 

رودری افزود: پس از ۲ سال رشد منفی اقتصاد به علت کرونا از سال ۹۸، به صورت خالص ۲۵ هزار فرصت شغلی را طی این سال از دست دادیم، سال ۹۹ این عدد به نزدیک منفی ۳۳ هزار فرصت شغلی رسید و در سال ۱۴۰۰ پس از ۲ دوره رشد منفی، اشتغالزایی استان به ۲۱ هزار و ۹۷۱ فرصت خالص مثبت شغلی رسید که امیدواریم تداوم یاید.

وی تاکید کرد: کرمان به عنوان پنجمین استان کشور به لحاظ ایجاد خالص اشتغال تعیین شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: همچنین در راستای تحقق برنامه های رشد اقتصادی ۵۷۳ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۸۳۵ میلیون دلار ارزی در استان کرمان برنامه ریزی شد که اعتبارات این طرح ها به میزان ۳۰ درصد کل سرمایه گذاری استان طی سال گذشته بود و ضمن اینکه این طرح ها ۴۸ درصد برنامه اشتغال را داشت.

وی با بیان اینکه ۲طرح نظارتی از جمله در اشتغال روستایی و برنامه اشتغال استان را مورد بررسی قرار دادیم گفت: هرچه طرح ها و تسهیلات ایجاد اشتغال کوچک و خرد باشند میزان آسیب پذیری بیشتری دارند لذا پایداری طرح های بزرگ در سیستم دستگاه های اجرایی پایداری بیشتری دارد لذا در سیستم رصد، درصد بیمه شدگان نسبت به اشتغال ایجاد شده سهم قابل توجهی نداشت.

وی افزود: در این زمینه اشکالات آمار سامانه رصد پایش و به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ابلاغ شد و امسال بخشی از ایرادات سامانه رفع شده و مابقی در دستور کار قرار دارد.

تحقق ۵۱۷۰ میلیارد تومان مازاد درآمدی بدون فشار به مودیان مالیاتی

رودری با بیان اینکه محوریت تجهیز منابع با سازمان مدیریت و برنامه ریزی است گفت: استان کرمان بیشترین وصول مازاد درامد طی یک سال گذشته را پس از تهران به خود اختصاص داده که در این زمینه پنج هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان وصول مازاد درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: عمده این رقم مربوط به مالیات شرکت های بزرگ و فرار مالیاتی بود و در اجرای برنامه تاکید شد که بر مودیان فعلی فشار مضائفی وارد نشود.

توزیع اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان با اشاره به توزیع منابع بودجه در این استان گفت: طی سال گذشته یکهزار میلیارد تومان اعتبار هزینه ای را بین ۳۲ دستگاه اجرایی توزیع کردیم و در این زمینه شفافیت، قالب مندی و الگوی مشخص داشتن در توزیع این اعتبارات مورد توجه قرار گرفت.

وی یادآور شد: همچنین چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان کرمان را در سال گذشته توزیع کردیم و این اعتبارات بین ۳۱ فصل عمرانی، ۴۱۷ طرح و ۲ هزار و ۷۲۱ پروژه توزیع شد که عدد تخصیص اعتبارات نیز بیش از یکهزار و ۷۳۸ میلیارد تومان تا ابتدای سال جاری بود و این آمار نشان می دهد که بیش از ۴۰ درصد تخصیص داشتیم.

۵۴ درصد منابع استانی در کرمان جذب شد

وی عنوان کرد: با شهرداری ها و ۱۴۵ دستگاه موافقت نامه مبادله می کنیم که زمان جذب این اعتبارات در طرح های عمرانی ۳۱ تیرماه بود اما اکنون دستگاه ها تا پایان شهریورماه فرصت جذب این اعتبارات را دارند.

رودری افزود: ۵۴ درصد منابع استانی کرمان در مجموع جذب شده و مابقی تا پایان شهریورماه جذب می شود و مشکلی تا این لحظه مبنی بر عدم جذب اعتبارات نداریم.

وی ادامه داد: ادارات راهداری شمال و جنوب استان کرمان و حوزه آب استان بیشترین اعتبارات را جذب کرده اند، ضمن آنکه دیگر اولویت های استان در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، خدمات، آموزش پرورش، بهداشت و درمان سهم بالاتری در بودجه استان می برند.

رویکرد مهم دولت در توجه به مناطق محروم

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: رویکرد مهم دولت توجه ویژه به شهرستان های محروم بود و مشکل آبرسانی ۷۲ روستا در این زمینه رفع شد، تکمیل سالن ها، اماکن مذهبی، امور حمایتی و معیشتی و راه های روستایی، برق و انرژی نیز در این بخش پیگیری شد.

وی تصریح کرد: در حوزه بودجه نیز کتابچه ای چاپ شده که ظرفیت های قانون بودجه برای تقویت جایگاه استان را به معرفی می کند و الگوی تنظیم اعتبارات نیز در سایت سازمان مدیریت بارگذاری و نقطه نظرات دستگاه ها اخذ شده است.

رودری ابراز داشت: تعیین سند بودجه استان کرمان ارتباط منطقی بودجه سالانه را با برنامه را برقرار می کند و در واقع سند بودجه تهیه شده، پل ارتباطی بین این ۲ است.

نظارت بر پروژه های عمرانی کرمان

وی گفت: سرفصل مهم دیگر نظارت بر پروژه های عمرانی استان کرمان است که سال گذشته حوزه امور فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نزدیک به ۵۳۰ پروژه را بازدید کرد و ضمن نظارت فنی، مشکلات احصا و به دستگاه ها ابلاغ شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ابراز داشت: تعداد ۱۲ جلسه کارشناسی طرح های مشکل دار را برگزار کردیم که این اقدام با همکاری دستگاه های نظارتی انجام می شود.

وی افزود: تیم نظارتی سازمان و کارگروه نظارتی با گزارشات مردمی به مباحث این حوزه ورود می کند و مشکلات و برخورد با متخلفان در این حوزه تعریف می شوند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه فرمانداری ها از ۵۰۷ پروژه با سازوکار ایجاد شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، بازدید کردند و ایرادات در اجرای پروژه ها رصد می شود.

افزایش متقاضیان پیمانکاری در کرمان

رودری همچنین گفت: یکی از فعالیت های دیگر ما تایید صلاحیت پیمانکاران و مشاوران است که ۳۲۰ گواهی در این حوزه صادر شده که رشد ۳۲ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد، ضمن آنکه افزایش متقاضیان پیمانکاری در استان افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: تشخیص مشاوران پایه ۲ در سه استان ازجمله کرمان انجام می گیرد، همچنین تشخیص صلاحیت ۱۵ پرونده را از دیگر استان‌ها در کرمان داشتیم.

وی افزود: خدمات رسانی دستگاه های اجرایی استان در قالب میز خدمت براساس شاخص های عمومی و اختصاصی رصد و پایش می شود که کار با جشنواره شهید رجایی به پایان می رسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در این حوزه ۶۶ دستگاه میز خدمت حضوری، ۶۳ دستگاه نیمه حضوری و ۶۳ دستگاه مجازی و ۶۰ دستگاه اصلاح فرایندها را داشتند.

تحقق ۶۸ درصدی دولت الکترونیک در کرمان

وی ابراز داشت: ۶۸ درصد هدف گذاری برای حرکت در مسیر استقرار دولت الکترونیک محقق شد و در این راستا اصلاح فرایندها را در درون و بین دستگاه ها داشتیم.

رودری بیان کرد: اصلاح فرایندها در ۹۰۰ هزار استعلام سالانه از دستگاه های اجرایی را برنامه ریزی کردیم، ضمن اینکه نارضایتی مردم در حوزه های مختلف ازجمله بهداشت و درمان و شهرداری ها دنبال می شود.

وی افزود: دستگاه های پر ارباب رجوع هدف گذاری شده اند که با سازوکار اصلاح فرایندها و میز خدمت دولت الکترونیک وضعیت بهتری پیدا می کنند.

سازمان مدیریت کرمان در رتبه دوم کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: سال گذشته ۱۵۲ دوره آموزشی ضمن خدمت برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن از کارکنان دولت انجام شد و در این بخش ۱۴۹ هزار نفر – ساعت آموزش ارایه شد.

وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات با همکاری استان انجام شد یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان رتبه دوم را در شاخص های اختصاصی بین ۳۱ استان کشور طی سال گذشته کسب کرده است.

پیگیری اقتصاد دانش بنیان در کرمان

رودری  گفت: اقتصاد دانش بنیان به صورت جدی در استان کرمان دنبال می شود و یک شورای اقتصاد دانش بنیان در این استان شکل گرفته که اضلاع آن دانشگاه ها، آرندی ها و مراکز تحقیقاتی است که مراکز تولید علم محسوب می شوند.

وی بیان کرد: چهار کمیته بخشی کشاورزی، آب صنعت و معدن و زیرساخت و خدمات در این حوزه تعریف شده و کمیته های بخشی باید نیازهای فناورانه خود را احصا کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: سال کذشته ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و به همین میزان واردات داشتیم که واردات ما عمدتا تجهیزات، ماشین الات و کالاهای واسطه ای هستند لذا این لیست از طریق کارگره ها تهیه و در اختیار مراکز تولید علم قرار می گیرد تا در استان تولید شوند.

وی ادامه داد: کالاهای راهبردی در امنیت غذایی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده مورد توجه است و شرکت های دانش بنیان باید روی آن حوزه ها کار کنند.

وی افزود: قانون جهش اقتصاد دانش بنیان می گوید شرکت های بزرگ در قالب تفاهم نامه دوجانبه مسایل و مشکلات خود را به مراکز تولید علم ارجاع دهند و رقم هزینه شده آنان نیز به عنوان هزینه مالیاتی تلقی می‌شود.

رودری گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان رقم مالیات شرکت های بزرگ می تواند به کمک اقتصاد دانش بنیان استان بیاید و شرکت های دانش بنیان محصولات مورد نیاز بنگاه های اقتصادی را تامین کنند.

وی تاکید کرد: سه هزار میلیارد تومان منابع ملی صندوق پژوهش و فناوری برای این حوزه کشور در نظر گرفته شده و بندهای قانونی برای جهش تولید و دانش بنیان در نظر گرفته شده که بسیار مناسب است و ظرفیت خوبی برای استان به شمار می رود.

وی افزود: امسال به لحاظ ظرفیت قانونی قابل قیاس با سالها گذشته نیست و حمایت های دولت و استان شرایط خوبی فراهم کرده است.

تورم کرمان ۲ واحد درصد بالاتر از کشور

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: تورم ماهانه استان کرمان در ماه منتهی به تیرماه امسال ۴۱ درصد بوده که ۲ واحد درصد از متوسط کشور بالاتر است.

مهرداد محمدی سلیمانی افزود: ما در حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها، روغن و چربی ۷۹ درصد تورم در ماه داشتیم در حالی که این آمار در متوسط کشور ۷۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: استان کرمان در میوه، خشکبار و محصولات خوراکی تورم بیشتری نسبت به کشور داشته اما میانگین تورم کشور در مسکن و اجاره بها بالاتر از ما بوده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true