×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش سفیر کرمان – ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به برگزاری نشست و کارگاه‌های آموزشی متعدد برای کشاورزان در استان کرمان در راستای مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای افزود: این آفت بیشتر به محصول هلو خسارت وارد کرده که قابل جبران است.

او تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد محصول هلو در کرمان به آفت مگس مدیترانه‌ای آلوده شده است.

او  با بیان اینکه شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی جهاد کشاورزی کرمان در حال رصد شرایط باغ‌های کشاورزی شمال این استان از نظر وجود مگس مدیترانه‌ای است اظهار داشت: استفاده از مواد غیرشیمایی و تله‌های فرمونی جذب کننده راه‌های مبارزه با آفت مگس میوه است که به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی به منازل کشاورزان مراجعه و با نصب برگه‌های اطلاع رسانی بر مکان‌های پرتردد و منازل افراد در راستای مقابله با مگس مدیترانه‌ای تلاش می‌کنند.

او از کشاورزان خواست به شبکه‌های مراقبت کشاورزی مراجعه و اطلاعات فنی لازم را در مورد مگس مدیترانه‌ای از کارشناسان دریافت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: ردیابی این آفت از طریق نصب تله‌های جلب کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه‌ای (سراتراپ) و تله‌های زرد چسبنده و مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ و تعداد درختان موجود در شهرستان این استان انجام شده است.

او با اشاره اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت آموزش‌های گروهی و انفرادی، ارسال پیام کوتاه، بروشور، نصب بنر، فضای مجازی گفت: آفت مگس مدیترانه‌ای خطرناک و قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند.

او اظهار داشت: مگس مدیترانه‌ای به محض تغییر رنگ میوه‌ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می‌شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

او تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه‌ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

طاهری افزود: این آفات از سال ۹۷ از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان و امسال در شهریور ماه در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور مشاهد شد و در سایر مناطق استان نیز در حال ردیابی است.

مگس میوه سال قبل نیمه مرداد در ماهان و گلباف کرمان مشاهده شد و این آفت توانایی از بین بردن ۱۰۰ درصد محصول را دارد و زمانی که میوه تغییبر رنگ می‌دهد و به سمت رسیده شدن می‌رود به میوه حمله می‌کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true