×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

ایرنا – رویکرد جدی دولت طی هفت سال گذشته در توانمندسازی مناطق روستایی استانها از جمله کرمان علاوه بر مهاجرت معکوس، دستاوردهای چشمگیری در جهش تولید و اشتغال پایدار روستایی در مناطق مختلف این استان برجا گذاشته است.

به گزارش ایرنا، روستاها از گذشته تاکنون در جای جای این کره خاکی با معانی مختلفی از جمله تولیدات طبیعی، طبیعت بکر، آرامش و آب و هوای پاک تعبیر می‌شوند و زندگی در این مناطق با طبیعت پاک و بدور از هیاهو و آلودگی های شهرنشینی همواره مورد توجه قرار دارد، همچنین در زمانی که ویروس کرونا زنگ خطر بسیاری از شهرهای استان کرمان را به‌صدا درآورده و محدودیت های بسیاری با توجه به گستردگی جمعیت در این مناطق لحاظ شده، حفظ جمعیت در روستاها یک امتیاز برای گریز از این ویروس محسوب می‌شود.

روستاها با وجود تمامی مزایای خود، با صنعتی شدن و آراستگی شهرها، طی دهه های گذشته  مورد بی مهری قرار گرفتند و بسیاری از ساکنان این مناطق به شهرها و کلانشهرها مهاجرت کرده و با وجود یک زندگی سطح پایین، بعضا حاشیه نشین می‌شوند که این امر علاوه بر ایجاد معضلات اجتماعی و دگرگونی چهره شهرها، تولید روستاها را به عنوان تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع و تولید کالاهای اساسی با چالشی جدی روبرو کرده است.

می توان گفت که روستا در هر جامعه ای مظهر تولید، هویت و فرهنگ محسوب می شود لذا هر کشوری که به روستاهای خود توجه کرده به همان نسبت در رشد تولید و حفظ هویت یک جامعه موفق عمل کرده است.

دولت در این زمینه با سیاست حمایت از اشتغال خرد و پایدار روستایی و ارتقای معیارهای زندگی در این مناطق، دست به اجرای طرح های هدفمند مختلفی از جمله بیمه، پرداخت سوبسید(یارانه) و تسهیلات به روستاییان و عشایر، منظومه روستایی و صندوق های خرد زده و با اینگونه فعالیت ها، به دنبال حفظ جمعیت روستانشین کشور و در نهایت اشتغالزایی و جهش تولید در این مناطق است.

اقدامات اخیر دولت در استان کرمان با وجود کثرت تعداد روستاها، مشاغل روستایی را با محوریت مشاغل خرد بر مبنای توانمندسازی مردم این مناطق و با تعریف زنجیره اشتغال گسترش می‌دهد و هدایت اعتبارات به این بخش تاکنون نقشی چشمگیر در رفع معضل بیکاری، مهاجرت و چالش های فراروی جهش تولید داشته است.

سیاست و نقشه راه دولت در توسعه اشتغال روستایی کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه تامین اعتبار تنها بخشی کوچک از اشتغال را تامین می‌کند ،گفت: مشاغل روستایی را با محوریت مشاغل خرد، بر اساس توانمندسازی مردم روستاها و با تعریف زنجیره اشتغال در این استان گسترش می دهیم.

علی زینی‌وند افزود: باید یک زنجیره کامل از تولید تا بازار برای اشتغال‌زایی در استان کرمان تعریف شود تا اشتغال پایدار روستایی را بیش از گذشته داشته باشیم.

وی گفت: اشتغال در حوزه مشاغل روستایی باید با محوریت مشاغل خرد بر مبنای توانمندسازی مردم روستاها و با تعریف زنجیره کامل دیده شود لذا در طرح‌های تعریفی باید از اکنون بازار چند سال آینده آن را مشخص کرد.

چالش‌های اشتغال‌زایی در روستاهای کرمان

استاندار کرمان با اشاره به تسهیلات اشتغال‌زایی که در دولت‌های مختلف به جامعه تزریق شده، اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین حجم پول ارزان را در قالب‌های مختلف برای اشتغال تزریق کرده اما اشتغالزایی چندان چشمگیر نبوده و مشکلات این حوزه همچنان برقرار است.

وی با اشاره به طرح مناسب منظومه‌های روستایی و توسعه بیان داشت: اعتبارات بسیاری در این دولت برای اشتغال پرداخت شد اما ضعف‌های بنیادی نیز وجود دارد لذا استان‌ها باید برای رفع مشکلات تدبیری بیندیشند.

زینی وند با تاکید بر اینکه در طرح‌های منظومه‌های روستایی باید بازار فروش، توانمندسازی و ایجاد شغل خانگی محور قرار گیرد، تصریح کرد: تخلیه روستاها، کشور را با بحران روبرو کرده است لذا فرمانداران در این زمینه به جدیت ورود پیدا کنند و طرح منظومه‌های روستایی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت مدیران از طرح های اشتغال‌زایی استان ادامه داد: کارگروه‌های آمایش سرزمینی و زیربنایی استان کرمان برای ۲۰ سال آینده استان ریل گذاری می‌شود لذا مدیران استان بابد بر آن تاکید داشته باشند.

بیش از پنج هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستایی در کرمان پرداخت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز گفت: ۵۰۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به سه هزار و ۸۲۳ طرح این استان از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت شده است.

رضا اسماعیلی افزود: میزان تسهیلات مصوب طرح های اشتغالزایی روستایی برای سال جاری ۶۴۵ میلیارد تومان برای استان کرمان مصوب شد، که پرداخت حدود ۹۰ درصد از این تسهیلات تاکنون محقق شده است.

بیش از هشت هزار و ۷۰۰ شغل پایدار در روستاهای کرمان ایجاد شد

وی تصریح کرد: هشت هزار و ۷۰۵ اشتغال با پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغالزایی روستایی استان کرمان در بخش های مختلف ایجاد شده که پیش بینی می شود تا پایان امسال این میزان بالغ بر ۱۰ هزار نفر شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به تعداد بالای روستاهای این استان اظهار داشت: اشتغالزایی روستایی از اولویت های این اداره کل است که در ماندگاری روستایی و پیشگیری از مهاجرت و همچنین رونق و جهش تولید بسیار موثر است.

وی ادامه داد: متقاضیان درخواست خود را در سامانه ثبت نام پرداخت تسهیلات اشتغال روستاییان و عشایر (کارا)، ثبت کنند و در ارائه طرح های اشتغالزایی به ظرفیت ها و منابع بومی و محلی توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: منابع بانکی مهمترین مانع در پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغالزایی روستایی است و بانک های عامل با توجه به تورم و افزایش قیمت ها پرداخت تسهیلات را تسریع کنند تا منابع متقاضیان هدر نرود.

به گفته اسماعیلی این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با سود ۶ درصد در اختیار متقاضیان ایجاد طرح های اشتغال روستایی در رسته های اولویت دار قرار می‌گیرد.

راهکارهای توسعه اشتغال پایدار در روستاها

اسماعیلی تاکید کرد: در بخش اشتغالزایی روستایی و در کنار پرداخت تسهیلات باید به بحث آموزش و مهارت افزایی نیز به صورت جدی توجه شود تا شاهد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس به مناطق روستایی باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: این استان در حوزه های کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، پرورش دام و طیور و خدماتی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اجرای طرح های اشتغالزایی روستایی دارد که باید از آن استفاده شود.

وی گفت : استان کرمان سالانه نیاز به ایجاد ۳۶ هزار فرصت شغلی دارد که انتظار می رود علاوه بر اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت تسهیلات، از سایر ظرفیت های دستگاه های اجرایی در حوزه اشتغال‌زایی استفاده شود.

اسماعیلی اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار شغل طی سال گذشته در استان کرمان ایجاد شده که این آمار بیش از از ورودی بازار کار بوده است.

همانگونه که گفته شد اشتغال‌زایی در روستاها ضمن افزایش سرانه اشتغال استان کرمان با منابع اندک، با تامین محصولات اولیه خطوط تولید، پیش نیازی بر ارتقای جهش تولید تلقی می شود که دستاوردهای این حوزه طی دولت های یازدهم و دوازدهم نشان از موفقیت این طرح ها در استان پهناور کرمان دارد.

پرداخت مستمری و بیمه ۷۷ هزار روستایی در کرمان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان گفت: پوشش بیمه ای موجب استفاده از حق اجتماعی افراد و استفاده از مزایای آن می شود و افرادی که عضو صندوق بیمه ای نباشند و مناطق با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر می توانند از مزایای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بهره مند شوند.

محمد میرجعفری افزود: بخش جنوب و شرق استان کرمان مشکل بیمه ای دارند و در قالب یک بخشنامه کارگزاری هایی را برای اجرای امور ایجاد کردیم که این کارگزاری ها در بیمه افراد موفق عمل کردند و همچنین برخی از آنان را تطبیق دادیم.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان گفت: ۶۶ هزار روستا در کشور و ۱۱ هزار و ۲۰۰ روستا در استان کرمان وجود دارد که از این میزان پنج هزار و ۱۰۰ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند که خدمات خود را به دفاتر کارگزاری برای دسترسی آسان مردم برون سپاری کردیم.

وی با بیان اینکه دفاتر کارگزاری متشکل از شرکت های تعاونی و تولید در مناطق روستایی و عشایری بودند که ثبت‌نام بیمه را انجام می دادند بیان داشت: ۱۲۵ کارگزاری در استان داریم که شبکه مویرگی برای عرضه خدمات را در مناطق مختلف استان تشکیل دادند.

میرجعفری تصریح کرد: ۷۷ هزار بیمه  شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان کرمان وجود دارد که هفت هزار نفر از آن مستمری دریافت می کنند که دستمزدها به بیمه شدگان از ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: ساکنان بخش های جنوبی و شرقی استان کرمان مشکلات بیمه ای بسیاری دارند و در قالب یک بخشنامه کارگزاری هایی را برای اجرای امور ایجاد کردیم که این کارگزاری ها در بیمه افراد موفق عمل کردند و همچنین برخی از آنان را تطبیق دادیم.

 پرداخت تسهیلات دولت به روستاییان و عشایر کرمان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان گفت: ۱۵ درصد حداقل دستمزد در سال به صورت یکجا به بیمه شدگان پرداخت می شود و برای تشویق خدمات ۱۰ درصد از این میزان را دولت پرداخت می کند و به نوعی در مجموع ۷۰ درصد خدمات بیمه ای روستایی و عشایری را دولت سوبسید(یارانه ) می دهد.

وی عنوان کرد: یکی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به مستمری بگیران خود وام پرداخت می کند و افراد با سه سال سابقه می تواند از خدمات آن بهره مند شوند.

میرجعفری با اشاره به کمک های معیشتی دولت در قالب صندوق افزود: سهمیه پرداخت تسهیلات سه میلیون تومانی تا امروز به ۳۵۰ نفر از یکهزار و ۵۰ نفر مشمول این وام پرداخت شده است.

وی بیان داشت: برخی افراد دارای دفترچه بیمه درمانی به اشتباه گمان می کنند می توانند از خدمات بیمه اجتماعی نیز استفاده کنند که نیاز به اطلاعرسانی در این خصوص وجود دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان گفت: همچنین دفترچه بیمه روستاییان و عشایر را به صورت رایگان صادر می کنیم اما دفترچه درمانی به منزله بیمه اجتماعی نیست و بسیاری از روستاییان و عشایر در این خصوص دچار اشتباه می شوند.

وی با اشاره به ۱۵ سالگی تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان افزود: برون سپاری خدمات و چابک سازی کار مراجعه کنندگان را تسهیل و بار مالی کمتری بر دولت تحمیل می کند.

میرجعفری تصریح کرد: با سازمان میراث فرهنگی برای بیمه افراد فعال در حوزه صنایع دستی از جمله پته و قالی بافان قرارداد بستیم و با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرارداد داریم و اعضای فعال در این حوزه می توانند به عضویت ما دربیایند.

در نهایت امر باید گفت که رویکرد دولت در توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی و عشایری کشور از جمله کرمان طی چند سال اخیر موجبات امیدواری و ماندگاری این جمعیت مولد را فراهم کرده که ضمن جلوگیری از مهاجرت و رشد حاشیه نشینی موجب اشتغال پایدار ، رونق و جهش تولید را در پی خواهد داشت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true